menu
zavřít

Hej kámo, prostě nevim kam!

Ok boomers! Real talk. Škola není jenom o učení. Borci, co se hlásí na střední ví, že jim high key nastaví, jaký budou žít life. Jenomže neví kam. Tak nás Vzdělávací institut pro Moravu (VIM) požádal, ať vytvoříme dope kampaň a webovky s tím správným vibem a všemi info o školách. A my jsme zaflexili. No cap. Čekněte jak tahle Gucci colab vypadala.



Úkol zněl jasně

Vytvořit kampaň pro budoucí středoškoláky, která jim přehledně sdělí všechny informace o podávání přihlášek na střední školy. Museli jsme se také zaměřit na vyvrácení falešných představ a předsudků k některým středním školám, které mezi studenty kolovaly a omezovaly je v jejich rozhodnutí. Projekt vznikal v úzké spolupráci s Vzdělávacím institutem pro Moravu, Odborem školství Jihomoravského kraje a byl konzultován s JCMM. Kampaň byla vytvořena dvojjazyčně od samého začátku, aby pomohla s případnou adaptací žáků z Ukrajiny.

Copak hledáte, prosím?

Cíl jsme měli jasně definovaný, museli jsme ale také zajistit, aby kampaň zasáhla tu správnou cílovou skupinu. Zvažovali jsme, zda se zaměřit na rodiče nebo děti, protože rodiče mají přece jenom často hlavní slovo. Pak jsme ale zjistili, že místo toho, abychom lépe informovali rodiče, jak to dělá většina podobně zaměřených kampaní, bude lepší chytit problém rovnou u kořene. Chtěli jsme, aby se mladí lidé rozhodovali sami za sebe, aby je to bavilo a aby znali všechny svoje možnosti. 

Při hledání té správné komunikační strategie jsme se pěkně zapotili. Už je to přece jen pár let, co jsme seděli ve školních lavicích, a myšlení studentů ve věku 14 až 16 let nám už nebylo tak blízké. Nejefektivnější cestou bylo, jít přímo za zdrojem. A protože se celý projekt odehrával pod záštitou VIM a cílil na studenty, kteří nevědí kam na střední, název kampaně „nevim kam“ byl hned na světě. 




Hlavní slovo mají žáci

Začali jsme testovací skupinou, vytvořili sérii otázek o tom, jak vnímají ty které střední školy, co je motivuje, kde hledají informace o školách a jaké sociální sítě sledují. Na základě tohoto průzkumu jsme pak byli schopni navrhnout hypotézu a sestavit krátký výzkum, který posléze probíhal na základních školách. Výsledky určily, jaká by měla být tonalita obsahu a vizuální podoba kampaně „nevim kam“. Žáci preferovali výrazné barvy, vtipné obrázky a oblíbené influencery. Nechyběl ani požadavek zapojit do komunikace slangové fráze, které sami používají v běžné mluvě. 

Základem je dobrá rešerše

Největší oblibě se mezi deváťákama těší sociální sítě TikTok a Instagram. Jejich využití bylo pro oslovení co největší části cílovky nezbytné, ačkoliv TikTok, který byl pro šíření kampaně nejúčinnější, momentálně čelí velké kritice z bezpečnostních důvodů. Mladí zde sledují zejména videa a krátké reels. Začali jsme tedy hledat aktuální trendy. Velký zájem vzbuzují taneční videa a různé výzvy. My jsme ale potřebovali komunikovat větší množství informací a udržet si přitom poutavou a zábavnou formu. Zvolili jsme cestu s velkým dosahem. V dnešní době mají obrovský vliv youtubeři a tiktokeři, obzvlášť u této cílové skupiny. Rozhodli jsme vybrat influencera, se kterým by se mohli ztotožnit a dokázal by jim sdělit všechny potřebné informace. Základem se pro nás stal důvěryhodný projev a vysoká oblíbenost. Také bylo ale nutné, aby k žákům mluvil někdo z Brna, kdo studuje, nedávno řešil podobný problém jako oni a umí se do nich vcítit.

Tady nebude žádná anarchie

Abychom celou kampaň propojili, rozhodli jsme se vycházet z vizuální podoby VIM, kterou jsme navrhovali předloni. Jedinečnou vizuální identitu dodaly projektu pohyblivé obrázky, vtipné ilustrace a stickerky, které sloužily jako symbol kampaně a jsou volně dostupné k užívání na sociálních sítích. 

Stěžejní část kampaně stála na influencerce Amálii, vystupující na sociálních sítích pod jménem Amy world. Oslovily nás její kreativní příspěvky, ale také příjemné vystupování.  Z množství brněnských influencerů jsme ji vybrali i proto, že na svém profilu mluvila o škole pozitivně, vnímá ji jako důležitou součást života a také si sama zvolila místo klasického gymnázia lyceum. A tak nám to nakonec všechno do sebe hezky zapadlo. Měli jsme tvář kampaně, která dokáže být vzorem pro všechny deváťáky, kteří neví, kam na střední.

Dope slovník

To vše doplnila pro portály s touhle tematikou netypická tonalita textů. Požádali jsme studenty, aby nám vypsali slova, která v běžné konverzaci používají. Sami jsme ale hledali ty nejmodernější výrazy, mnohé převzaté z angličtiny, a protože tohle jde už mimo nás, tak i překlady k nim. 

Učiliště nejsou blbý!

Přišel den D, natáčení videí, a my jsme hned věděli, že jsme pro kampaň nemohli zvolit lepší influencerku. Amy se pustila do tvorby videí s nadšením. Přišla také s mnohými vlastními nápady, jak udělat jejich obsah ještě poutavější. Vzniklo pět unikátních videí, které boří zaběhlé mýty, odkrývají realitu přeplněných gymnázií, radí žákům, jak se co nejlépe rozhodnout a povzbuzují je, aby dělali to, co je v životě baví nejvíc.

Na sociální sítě jsme následně vytvořili několik dalších příspěvku. Propojili jsme zábavné obrázky s hláškami deváťáků, a pro lepší aktivitu kampaně jsme vytvořili i 86 stories a 36 příspěvků. Na sociální sítě jsme navázali při tvorbě webu www.nevim-kam.cz. Na této přehledné landing page najdou studenti všechny potřebné informace, jako je výčet středních škol, manuály k přihláškám, osobnostní testy a kontakty na studijní poradce.

“Kreativní studio B tým uchopilo naše zadání zcela netradičně. Díky tomu se nám povedlo propojit kampaň velké veřejné instituce s mladou generací, přitáhnout masivně její zájem a předat jim tak všechny potřebné informace.”

Leona Sapíková
ředitelka VIM

Položte tužku, odevzdejte papír!

Položte tužku, odevzdejte papír!

Naslouchali jsme a tvořili na míru. Vznikla tak jedinečná kampaň, která vedle ostatních portálů s podobnou tématikou vyniká jak obsahově, tak vizuálně. Na webovky „nevim kam“ se díky kampani proklikalo přes pět tisíc uživatelů a my věříme, že každý z nich našel svoji vysněnou střední.


Klient: Vzdělávací institut pro Moravu
Koncept: B tým
Art Direction: Radoslav Cichý
Design: Barbora Klaučová
Strategie & copywriting: Josef Káles, Barbora Nešporová
Výzkum: Barbora Nešporová

Moho by se vám líbit

Máte nový projekt?
Musíme si promluvit.

+420 608 820 107  ~  ahoj@btym.cz

Cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše

Nastavení cookies

Vlastní nastavení cookies