Idea a vizuální styl kampaně na hejtmana Jihomoravského kraje. Tak znělo zadání od tehdejšího starosty Velatic Jana Grolicha, který se rozhodl stát prvním mužem kraje. A co myslíte? Povedlo se?
Honza nás oslovil a my jsme tak mohli být u startu jeho kampaně, kdy vznikal první koncept a vizuální styl. Klíčové bylo, že jeho tým přišel včas a s jasnou představou, jak kraj vést. Měli jsme tak prostor nad konceptem dostatečně přemýšlet. Po předání hlavních myšlenek a vizuálů vše dále dotvořil tým kolem lídra a grafiku rozpracoval designér Tobiáš Grolich. „Grolich je jinej!“ ovládlo celý Jihomoravský kraj a nakonec i výsledky voleb.
Honza je právník, nicméně jeho výchozí pozice byla z postu starosty obce Velatice nedaleko od Brna a z pozice krajského zastupitele. Vedle toho má Honza velký smysl pro humor. Na sociálních sítích se poslední roky prezentoval poměrně neformálně jako Cool starosta. Věděli jsme, že má rád ochotnické divadlo a působil i jako stand-up komik. Prezentace na veřejnosti mu nedělá vůbec žádný problém. Nejslabší stránkou naopak byla neznámost jeho jména. Zaměřili jsme se na to, aby se stalo jméno Grolich populární a atraktivní.
Politika zrovna nepatří mezi oblíbená témata veřejnosti. Krajské volby trpí nízkou volební účastí. Nikdo ani moc neví, co ten kraj vlastně spravuje a proč existuje. Když jsme se nad tím v týmu zamysleli, vlastně jsme nebyli schopní s jistotou říct jméno našeho hejtmana a kdy jsme ho naposledy viděli.
Politické kampaně bývají z naprosté většiny úplně stejné, plné klišé a nereálných slibů. Tomu jsme se chtěli vyhnout. Naše myšlenky se pro první fázi kampaně ubíraly směrem, že budeme Honzu hledat pomocí plakátů ve stylu „Wanted“, abychom posílili jeho známost a zájem o to, kdo to vlastně je. Tento nápad se později posunul do sloganů: „Viděls ho?, Slyšels ho?“. Neměli jsme však tolik prostředků, abychom byli schopni udržet vícefázovou kampaň.
Opřeli jsme se proto o zásadní myšlenku - všichni jsou stejní. A politická hesla? To je klišé vedle klišé. Všichni slibují všem všechno a všecko již bylo slíbeno. Tak proč taky neslíbit všecko?
Náš koncept řezal do živého a počítal s ústředním sloganem „Všecko bude!“. Celá linka zdůrazňovala, že Honza je úspěšným starostou obce a dobře zná problémy, které je třeba řešit. Namísto velkohubých slibů je třeba ukázat na pár klíčových bodů, které je reálné v následujících letech vyřešit. Mezi hlavní témata kampaně patřilo životní prostředí, způsob opravy silnic, péče o seniory, ale také to, že hejtmana musí každý obyvatel kraje znát, musí s lidmi komunikovat.
Když jsme přemýšleli nad rozpracováním komunikačního konceptu, hráli jsme si s možností využít místních nářečí. Abychom něčím netradičním (vlastně tradičním) zaujali a odlišili se od konkurence. Z tohoto nápadu nakonec sešlo, ale věnovali jsme se dál hlavní myšlence Všecko bude.
K této myšlence jsme domysleli i tématický merch. Vznikly tak špunty do uší proti politickým kecům, bannery v polích s řepkou nebo třeba i kolotoč pro děcka.
Chtěli jsme do vizuální identity dostat nějaký pozitivní prvek, který by fotografii lídra oživil a aby na billboardu nevypadal jako figurína. Přidali jsme proto „lajkovací“ palec.
Prali jsme se také s tím, že jednotný mustr KDU-ČSL pro krajské kampaně vypadal úplně jinak, zapadal do podoby klasických politických kampaní, a to jsme nechtěli. Snažili jsme se tedy alespoň nějaké prvky od KDU dostat do našich plakátů. Nicméně Honza si dokázal prosadit ve straně svoji kampaňovou linku. Což byl důležitý krok.
Více než půl roku před volbami jsme odevzdali grafiku, aby s tím volební tým mohl pracovat dál. Nicméně přišla nečekaná a neobvyklá situace — epidemie koronaviru, která změnila život kolem nás. „Všecko bude“ se ve světle nových událostí zdálo být trochu drsné, Honzův tým se však situace nezalekl, komunikační linka v kampani zůstala a objevil se nový slogan „Grolich je jinej“. Honzova aktivita a jeho schopnosti srozumitelně prezentovat řešení dlouhodobých problémů v kraji se projevily v kampani naplno.
"Pomohli nám najít cestu a udělat kampaň jinak. Ale nejdůležitější je, že nám od té doby na Vánoce dávají vaječňák. Toho si vážím nejvíc.
Jan Grolich
hejtman Jihomoravského kraje
Lidovci se před krajskými volbami celorepublikově potýkali s poměrně nízkou volební podporou kolem hranice pro vstup do Sněmovny - tedy kolem 5 %. V Jihomoravském kraji však měli vždy silnější podporu, ačkoliv aktuální průzkumy ukazovaly, že tomu už tak být nemusí.
Honza dokázal udržet vysokou podporu lidovců z minulých voleb a i přes nárůst ostatních opozičních stran zaujal voliče nejvíce. Díky tomu dostal možnost naplňovat své vize v roli hejtmana Jihomoravského kraje. Máme radost, že jsme mohli být u toho. Kampaň odstartovala nový styl politiky v kraji.
Klient: KDU-ČSL
Koncept: B tým
Design: Radoslav Cichý
Strategie & copywriting: Josef Káles
Máte nový projekt?
Musíme si promluvit.