Hejtman Jan Grolich a koaliční kandidátka SPOLU v Jihomoravském kraji představila kampaň, která se vymyká běžným volebním vizuálům a jde proti zavedeným pravidlům. „Akce hejtman“, jak je nazvaná, zvolila výrazný supermarketový vizuál s typickými „klišé“ slogany.
Je radost mít za zákazníky odvážné lidi. A když jde navíc o volební kampaň, je odvaha překvapující. Volební kampaně trpí na klišé. Na volebních billboardech často vidíte „panáky“ doplněné o slogan, který se objevuje v každých volbách (Změna! Zařídím! Slíbím! Srdcem! atd. atd.) nebo vůbec nesouvisí s tím, o čem volby jsou. Třeba když v krajských volbách někdo sundává Vládu ČR nebo vrací peníze, které vrátit nemůže.
Říkali jsme si, proč to nevyhrotit ještě více. Postavili jsme kampaň na stylu, který je plný klišé. A už to jelo.
Naše práce začala tím, že jsme si na základě zjištěných dat stanovili, co bude naše klíčové sdělení. Zjistili jsme, že současný hejtman Jan Grolich, který je lídrem kandidátní listiny SPOLU v Jihomoravském kraji, je velmi populární. Dokonce natolik, že si jeho volbu dovede představit i čtvrtina skalních voličů Babiše. Grolich je prostě trumf.
Sdělení bylo na světě - tyhle krajské volby jsou o volbě hejtmana. To je hlava kraje, která určuje jeho směr, reprezentuje ho a hýbe s věcmi dopředu. Ubyla nám starost s tím, která témata vybírat na hlavní nosiče. Kraj toho za současné koalice dokázal opravdu hodně a je jasné, že všichni ostatní budou slibovat všechno a reagovat na tužby voličů. I proto nám sdělení týkající se hejtmana do našeho konceptu krásně pasovalo.
Když jsme hledali „téma“ našeho vizuálního a obsahového podání kampaně, prošli jsme si různými cestami. Udělali jsme z Grolicha Krakonoše nebo dámu s hranostajem. Došli jsme nakonec k tomu, že i provokace má své meze. Škoda.
Jak jsme říkali, volební kampaně jsou plné klišé, slibů nebo dokonce i strachu. Klišé jsme si přebrali trochu jinak, vzali jsme je z jiného oboru, který na nás vypadává za všech schránek a vidíme ho každý den, když jdeme pro rohlíky. Napadlo nás to tak, že jsme si říkali, že Grolich ani v druhém volebním období NESLEVÍ. Slevové akce najednou ovládly naše diskuse. Akce hejtman tak byla na světě. Tyhle volby jsou volbou hejtmana, je to akce, navíc Grolich je akční a my díky takovému pojetí můžeme s nadsázkou ukázat i neduhy politických kampaní a slibů.
Koalice SPOLU využívá poměrně konzervativní grafiku a barevnosti vycházející z barevnosti jednotlivých stran - tmavě modrá (ODS), žlutá (KDU-ČSL) a červená (TOP 09). Rozhodli jsme se její jihomoravskou podobu trochu rozsvítit. Základní tmavě modrá zůstala, doplnili jsme ji o barvy zvýrazňovačů, které nám k naší Akci hejtman seděly. Abychom se přiznali, nechali jsme se inspirovat modrozelenou barevností parlamentní kampaně slovenské Svobody a Solidarity, její materiály ve veřejném prostoru pěkně zasvítily.
Z fotek kandidátů jsme si vzali jen hlavu. Tělo není v politice tak důležité a ostré lokty se nám do vizuálu nevešly. Levitující hlavy doplňují akční samolepky, které zároveň přibližují charakter nebo výhodu daného kandidáta. Třeba, že je to starosta.
Samolepky jsou výrazným a hravým prvkem prostupujícím celou volební kampaň. Naleznete je třeba i na mikinách a tričkách.
Všechno si u této kampaně hezky sedlo. SPOLU v Jihomoravském kraji získalo nečekaných 40 %, i průzkumy přitom mluvily o daleko nižších volebních potenciálech. Hejtman Grolich získal nejvíce (a to i historicky) preferenčních hlasů ze všech kandidátů v celé republice - 46 854. Nádhera!
Když jsme si nadšení zhodnotili práci na kampani, shodli jsme se, že je to samozřejmě nepřenositelné. Jan Grolich je výrazná osobnost, která je úplně jiná než tradiční politici. Dlouhodobě komunikuje svérázným způsobem. Nebojí se toho. Když se to sejde s výraznou kampaní, která má dobře nastavené sdělení a je dobře zacílená, vznikají zázraky.
Je vždycky radost spolupracovat s lidmi, kteří mají odvahu vydat se jinými směry a posouvat zaužívané hranice. To Jan Grolich, Jiří Crha, Marek Sovka a další kandidáti se svými týmy rozhodně jsou.
No a kdo dočetl až sem, pro toho máme bonusové video od našeho samozvaného šéfa kampaně Jana Špačka. :)
Klient: Koalice KDU-ČSL, ODS a TOP 09 v Jihomoravském kraji
Koncept: B tým
Design: Radoslav Cichý
Strategie & copywriting: Josef Káles
Projektové řízení: Gabriela Vojtičková
Máte nový projekt?
Musíme si promluvit.