Už jste potkali někoho, koho jste neměli štvát a pak jste litovali? Tak to je Old Cock. Novovařený beerhouse ze Znojma s játrarvoucím příběhem. Ale pozor, hoši. Old Cock je mazáckej kohout, který nepotřebuje váš soucit. Není to váš kámoš.
„Jsem starej a jmenuju se Hahn“, řekl nám majitel značky hned zkraje. „Pivo se tedy bude jmenovat po mně a od vás potřebuji, abyste to udělali co nejvíc ustřelené, chápete.“ Chápali jsme moc dobře. Tyhle projekty jsou pro nás vždy jako dělané a vymýšlet značku, která už jen svým názvem vyvolává pobouření, to je prostě přesně ta správná výzva, no ne?
Pustili jsme se tedy do hledání konkurence a bádání na trhu. Dáme vám dobrou radu. Pokud se rozhodnete hledat Old Cock na webu, neklikejte na obrázky! Nebo klikejte, alespoň pak pochopíte, odkud pramení inspirace pro dvojsmyslné anglické hlášky, které značku provázejí. Ale o tom později.
Už po úvodním setkání jsme věděli, že u téhle značky se zase budeme do toho moci opřít. Majiteli je lehce přes padesát a jeho život se teprve rozjíždí. Otevírá pivovar, ve volném čase se potápí na Bahamách nebo vymýšlí zase něco úplně nového, z čeho se běžnému člověku motá hlava. Je to prostě borec, který nesnul na vavřínech, dělá vše na 120 procent, má svůj názor a už leccos prožil. A když má vařit pivo, mělo by být po něm, co říkáte?
„Znojmo potřebuje trochu šťávy,“ povídal nám zamyšleně. Jako historické královské město je totiž Znojmo celkem konzervativní, většina podniků se snaží držet tradičních kontur a působit staroluxusně. Bylo nám jasné, že nemůžeme ideu značky přestřelit. Chtěli jsme však vyzkoušet, kolik toho Znojmáci unesou.
Samozřejmě, když se vydáte směrem, který většina vaší cílovky nikdy nenásledovala, musíte jí nabídnout něco extra. Naštěstí měl Old Cock hned několik es v rukávu. Dozvěděli jsme se, že nepůjde jen o pivovar nebo malou hospůdku. Majitel koupil historickou budovu, ze které bude co nevidět penzion.
A jakoby to nebyla v historickém centru dost velká drzost, nový pivovar stojí coby kamenem dohodil za plotem Znojemského městského pivovaru. „Ukážeme jim, jak se dělá pravé pivo,“ žertoval klient. Po chvíli nám ale začal vysvětlovat, že má udělátko na úpravu vody, aby chutnala jako ze studny a jímací zařízení, vracející pivu perlivost, jež z něho při kvašení uniká. Zkrátka značka, která technologií diktuje směr a svým jednáním je hodně okázalá. Už to chtělo jen dobrý ujetý nápad a provedení.
Věděli jsme, že začátek je celkem hezky načrtnutý. Po vzoru názvu máme starého kohouta, kterému musíme vymyslet osobnost a příběh, který se bude propisovat do etiket různých druhů piv. Říkali jsme si, že by třeba mohlo být kohoutů víc, nebo by mohl rozmlouvat ze záhrobí jako duch nebo zombie. Mohl by to být kohout rošťák, mstitel, bývalý vězeň a tak dále. Nápadů bylo mnoho a na etikety vzniklo několik vzorů příběhů.
Nic ale nesedělo úplně. Takže znova. Hledali jsme inspiraci, propojovali jednotlivé nápady a najednou jsme to měli. Chceme přece ostříleného drsňáka, který se něčeho jen tak nezalekne. Kohouta se srdcem na pravém místě, trochu ufrflaného, s jasným názorem, jenž si nebere servítky. Zároveň ale se zásadami, tak trochu gentlemana, který se obloukem vyhýbá moderní řeči už jen z principu. Připomíná vám to někoho?
Osobnost Old Cockovi nakonec částečně propůjčil Clint Eastwood a majitel značky jásal. „Jak jste věděli, že je to můj oblíbený herec?“ tázal se. Inu, nevěděli, ale kdybyste ho znali, možná si to domyslíte.
Stručná, jasná a lehce ironická tonalita byla na světě. A jelikož se jedná o kohoutí značku, přidali jsme do naší řeči speciální slova, které nahrazují běžnou mluvu, jako například: zobej pivo, mok z napáječky, kurník, pivo za trochu peří a podobně.
V příbězích na etiketách se pak rozehrávají vzpomínky a události ze života starého kohouta, ze kterých téměř nevyvázl živý. Říká, že je sám Old Cock, a nikdy nezapomene přidat poučení nebo varování. No a samozřejmě, každá dobrá příhoda musí mít svůj název, který je zároveň názvem piva a popisuje jeho charakter, nebo původ.
Z každé etikety je vám pak jasné, kdo a jak chtěl kohoutovi přistřihnout křidélka. Ale pěkně popořadě. Vizuál tohohle pivovaru jsme vařili celkem dlouho. Chtěli jsme, aby byla finální podoba lehce aplikovatelná, rozehratená v různých příbězích, drzá a zároveň přívětivá pro Znojmáky.
Takový přece Old Cock je, drzý a ostřílený, když je potřeba a dobrák k těm, co si to zaslouží. Téměř až náhodou se nám podařilo jeho dvojí povahu propsát do loga, které kromě výrazného fontu, tvoří také kohoutí hlava. Tu je možné vnímat ze dvou směru. Z jednoho je kohout přívětivý, ze druhého naštvaný.
I když jsme dostali absolutně volnou ruku a pořádnou podporu v tom, být prostě blázniví a ustřelení, zařadili jsme trochu zpátečku. Můžeme být přece atypičtí a drzí a přitom si získat také srdce konzervativnějších domácích. Na ilustracích, poněkud naturalisticky, zobrazujeme raněného kohouta. Nenajdete tam ale žádné zbytečné nechutnosti. Design je tak pořád stravitelný pro všechny.
Říkali jsme, že vám vysvětlíme, jak vznikly dvojsmyslné anglické hlášky. Zkoušeli jste už vyhledat Old Cocka přes prohlížeč? Tak pak už nemusíme nic složitě vysvětlovat. Zjistili jsme přesně to, co jste patrně zjistili vy a rozhodli jsme se to využít a propojit s pivovarem. Hlášky tak provázejí komunikaci Old Cock, kde na první dobrou zní nevinně. Každá ale skrývá menší dvojsmysl, který pobaví všechny, kteří umí brát život s humorem.
A jak pobavit lidi nejlíp, když už máte sadu dobrých a zábavných hlášek? Ty nejlepší jsme samozřejmě propsali na trička a další merch. Odnoskám a jiným specifickým předmětům jsme vytvořili jejich vlastní hlášky, které s nimi hezky souzní.
Tento klient ale nenechává nic na náhodu. Značku, byť mladou, mu tak nyní pomáhá rozjet i náš strategický marketingový plán, díky kterému si může rozvrhnout práce na jednotlivých sektorech propagace značky tak, aby mu přinesly co největší užitek a oslovily co největší publikum.
Specifická tonalita prosakuje i na sociální sítě a do veškeré komunikace značky. Vytvořili jsme kompletní návod komunikace spolu se vzorovými příspěvky. Vzniká nám tak celistvá osobnost Old Cocka, která buduje komunitu příznivců, jak ve Znojmě, tak po celém Česku.
Je to pivovar? Je to penzion? Je to symbol! Old Cock všem říká, ať žijí po svém a nenechají nikoho skákat jim po kurníku. Přemýšlejte o tom, až na jedno zajdete.
Klient: Old Cock
Koncept: B tým
Design: Radoslav Cichý
Strategie & copywriting: Barbora Nešporová
Máte nový projekt?
Musíme si promluvit.