menu
zavřít

Kameny zatěžují hlavy po celém kraji

Cílem kampaně Těžkáhlava.cz je probuzení zájmu o duševní zdraví u teenagerů a nabídnutí cest, jak případné problémy řešit a jak se dostat do duševní pohody. Vytvořili jsme kampaň, která se jim snaží pomoct shodit nepříjemnou zátěž. 

Věděli jste, že 43 % mladistvých se cítí více než jednou týdně úplně na dně. Že 1 ze 7 dětí se potýká s psychickými problémy, které mohou přerůst v závažné problémy ovlivňující celý život? Nebo, že tato čísla začala v posledních letech radikálně růst? Když jsme se pustili do strategie krajské kampaně věnující se duševnímu zdraví žáků a studentů, tyto informace nás dost zaskočily. Ale zároveň také motivovaly udělat kampaň, která skutečně pomůže teenagerům cítit se líp. 

Duševní zdraví je stejně tak důležité jako to fyzické. To si mnozí lidé neuvědomují a je fajn jim to připomínat. Čím dřív se navíc problémy začnou řešit, tím větší šance je, že nepřerostou v něco strašného. Zároveň je cílem kampaně nabídnout teenagerům cesty, jak to řešit.

Informačně nabité, ale při zemi

Když jsme se dívali na velké množství projektů, kampaní a organizací, které se tomuto tématu věnují, tak jsme viděli úžasné projekty s obrovským množstvím informací, tipů a rad, jak s problémy bojovat. Ale nepřišlo nám, že by šlo o atraktivně prezentované informace pro naši cílovku. 

Chtěli jsme vytvořit něco mladistvého, jednoduchého, stručného a výrazného, co naši cílovku zaujme a plácne přes oči. Aby je neodradila odbornost sdělení nebo množství informací a stylizací by jim informace byly bližší. Začali jsme proto hledat mladistvější formu zpracování tématu a hlavně jeden symbol, který by se prolínal celou kampaní.

Jeden bizarní symbol

Říkali jsme si, že chceme vystihnout téma a přitom působit netradičně, až bizarně. Abychom v množství různých odvážných kampaní pro mladé jen tak nezapadli. Nabízelo se hned několik cest - přirovnávat duševní problémy třeba k neléčené zlomené noze, k příšerkám představujícím jednotlivé nemoci nebo třeba k utíkání z děsivého světa. Nakonec jsme po inspirativní konzultaci s psychoterapeutkou přistoupili ke kameni zobrazenému na hlavě. Splňovalo to naši představu o kampani s vtipnou nadsázkou, která zaujme a odlehčí negativní témata.

Protože se jedná o citlivé téma, vytvořili jsme hned několik skic. Pomocí dotazníkových šetření ve dvou skupinách - cílové skupině dětí a mladistvých ve věku 12 až 19 let a odborníky na duševní zdraví, jsme návrh kampaně otestovali. Výsledek byl pozitivní a my se pustili do rozpracování kampaně. 

Trendy vizuál

Vizuální stránka kampaně se zaměřuje na fotografie zobrazující mladé lidi z cílové skupiny ve škole nebo třeba na hřištích, kteří mají balvan na hlavě. Sdělení jsou napsaná dynamickým a různě se „morfujícím“ fontem ve žluté barvě. Tento styl je inspirovaný fashion a sportovními značkami, které jsou v cílovce oblíbené. Žlutá barva kampaně se v této oblasti vymyká. K tomuto tématu se často využívá fialová, jako barva duševního zdraví. My jsme vsadili na pozitivní žlutou a syté doplňkové barvy, které slouží pro upoutání pozornosti hlavně v on-line prostoru. 

Logo kampaně s názvem „Těžkáhlava.cz“ tvoří smajlík bez úsměvu, který umožňuje u jednotlivých příspěvků a materiálů požadovaný výraz přidávat. Ať už z naší strany nebo živelně ze strany cílovky. 

Kámo, neboj se toho

Sonda do diskusí teenagerů nám už při minulé kampani „nevim kam“ ukázala, že využívají slangu plného anglicismů. V předchozí kampani byla taková tonalita účinná, pomohla nám odlišit kampaň od jiných, zaujmout cílovou skupinu a rozpoutat diskuse. Proto jsme se touto cestou vydali i tentokrát. Hlavní sdělení „Hlava plná těžkejch myšlenek?“ doplňují texty plné řeči mladých. Využíváme také často otázky, zejména na těch nejvíce viditelných materiálech. Cílem kampaně je povzbudit k přemýšlení o tomto tématu, což právě otázky splňují.

Dostat to přímo k nim 

Hlavním komunikačním kanálem jsou sociální sítě TikTok a Instagram, kde se naše cílovka pohybuje. A hlavním nosičem čtyři krátké videospoty, které ukazují čtyři nejčastější problémy, která cílovka nyní řeší. Patří mezi ně úzkosti a panické ataky, sociální fóbie, poruchy příjmu potravy a poruchy pohlavní identity. Čtyři situace ztvárněné herci z Konzervatoře Brno, ukazují obvyklé pocity a odvádí sledující na web tezkahlava.cz. Videa běží i ve vozech MHD. Natočili je kolegové z týmu kolem Daniela Bielčíka, scénář byl v naší režii. Podkresový song Stranger jsme domluvili s holkami Meowlau x Val. Jak probíhalo natáčení videa zachytila fotografka Terka (@terezst).

 

 

Instagram poté sledující informuje o tématech duševního zdraví, dává jim pomocí výrazných příspěvků různé tipy, jak si ulehčit. Nabízí jim možnosti, jak problémy řešit. Představuje organizace, které jim mohou pomoci. A nechybí zde ani oblíbená memes, která vše trochu odlehčují.

Šutry, kam se podíváš

Tentokrát není kampaň pouze o on-line kanálech. Snažíme se cílovku zaujmout i v ulicích. Jižní Morava je oblepena plakáty s hlavním sdělením. Plakáty obsadily i nástěnky všech škol. Zadavateli jsme nabídli i nápady spojené s umisťováním falešných kamenů na rušná místa nebo přímo před školy. Nebo také třeba malé kamínky s různými nápisy rozmístěné všemožně po školách, aby kampaň zaujala cílovku i fyzicky, nejen v přeplněném on-linu. 

#kamenfree

Stylový merch rozehrává logo a apeluje na akční přístup k řešení problému. „Nenos kameny!“ volají tašky, trika a mikiny zas používají smajlíka v kombinaci s hashtagem #kamenfree, který se line skrz kampaní. 

Všechny cesty vedou na web. Ten se snaží poradit, jak si akutně ulehčit při úzkosti, depresi, sociální fóbií, poruchy příjmu potravy a při dalších trápení. Co je ale to hlavní, směřuje návštěvníky k odborníkům. Nabízí jim různé organizace a možnosti, jak se spojit s odborníkem a začít řešit svou psychickou nepohodu. 

Záchrana jediného života by byla vítězstvím 

Když jsme na začátku viděli čísla ukazující dopady psychických problémů, přejel nám mráz po zádech. Věříme, že kampaň přivede mnoho mladých lidí k tomu, aby své problémy začali s někým řešit. Tato případovka vzniká, když je kampaň v plném proudu. Už nyní mají videa na TikToku necelých 8 milionů zhlédnutí. Takže věříme, že nebudeme věšet hlavu. 

Klient: VIM - Vzdělávací institut pro Moravu
Koncept: B tým
Art Direction: Radoslav Cichý
Design: Barbora Magulová
Strategie & copywriting: Josef Káles
Projektové vedení: Gabriela Vojtičková

Mohlo by se vám líbit

Máte nový projekt?
Musíme si promluvit.

+420 608 820 107  ~  ahoj@btym.cz

Cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše

Nastavení cookies

Vlastní nastavení cookies