19. 10. 2022 ~ 4 minuty čtení
Pamatujete si na film Nekonečný příběh? Na svět fantazie, ve kterém hlavní hrdina Atrey hledá nové jméno pro královnu a potýká se s různými nástrahami? Vymýšlení názvu značky je mnohdy podobně zapeklitá výprava.
Tvořit, kouzlit a objevovat. To jsou ty pěkné věci, na kterých hledání názvu, neboli “naming”, stojí. Nedílnou součástí jsou ale i ty méně oblíbené činnosti, jako hledání volných domén, testování názvu v registru či známková rešerše navrhovaných názvů v registru obchodních známek. My se dnes naštěstí lépe podíváme právě na tu kreativní část.
“To nejde, jen tak změnit jméno zaběhlému byznysu!”, děsí se mnozí klienti a mají pravdu. Změna jména je vždy těžké rozhodnutí a obvykle má své vážné důvody. Pokaždé tedy zvažujeme přínos, který taková změna pro klienty bude mít. Nejčastěji navrhujeme nový název, když je původní moc dlouhý nebo nevypovídá o službě, kterou značka nabízí. Změnu navrhujeme i z důvodu nového pozicování značky na trhu nebo když stávající název nelze registrovat.
Děláme přesně tohle a tohle, povídá nám zákazník. Pojďme si to zjednodušit, říkáme mu ve studiu. Pro mnoho agentur a organizací se hodí, když je jejich název jasně identifikovatelný a vystihuje, co společnost dělá. V takovém případě je naším úkolem najít výstižné pojmenování organizace, které pak půjde zkrátit do hezké a funkční zkratky pro pozdější použití. Vznikající krajská organizace zabývající se inovacemi v Jihomoravském kraji za námi před měsíci přišla a tuhle cestu absolvovala. Až Jihomoravskou inovační agenturu jednou budete znát jenom pod názvem JINAG, vězte, že už jste si zvykli. A když víte, co je VIM, tak taky dobře. Vzdělávací institut pro Moravu, původně Středisko služeb školám Brno, je naší srdcovkou a chystáme pro něj ještě velké věci.
Dnes stále méně používaná metoda si ještě pořád drží určitou popularitu zvláště u konzervativnějších značek. Jedná se o naming využívající latinská slova. Důvod je prostý. Název v latině působí vznešeně a důstojně a zákazník se s ním lehce ztotožní. Pro Centrum reprodukční medicíny, jež hrdě nese praktický název Cermed, jsme původně zvažovali také latinské varianty Fertilitas (plodnost) a Core (srdce). Ačkoli se tedy jedná o starší přístup, v určitých případech pořád nachází své využití.
Někdy je tou nejlepší strategií pro naming prosté pojmenování toho, čím se firma zabývá, nebo co nabízí jedním slovem. Tenhle způsob využíváme hlavně u firem, které se zabývají výrobou jednoho druhu produktu či konkrétní službou. Třešnička na dortu pak přichází v podobě úpravy základního slova, aby název získal jedinečný nádech, jako je tomu třeba u květinářství Rozkvetlo nebo finance v bavlnce Vatta.
Hravě! Tak jdeme do názvů, které nám umožňují využívat metafory. Je to vždy povznášející, když dostaneme volnou ruku a můžeme si hrát jak s tonalitou, tak s vizualizací a názvem značky. O to spíš, když se jedná o už zaběhlého hráče, jakým byl například Ekoprodukt. Nechyběla mu však odvaha a tak pod naším vedením vznikl veselý a bodrý maskot se jménem Von Papá, nabízející zavařené hotovky. Své místo zde našel i fond Proni, za kterým je hodně práce, anket a úvah. Klient chtěl jít běžnou cestou a nazvat nadační fond, jehož ústředním zájmem je ženské reprodukční zdraví, podle bohyně Venuše nebo Živy. Hlubší průzkum nám ale pomohl vybrat název Proni, který se pak propsal i do komunikace a sloganu “Děláme to Pro ni”.
Cesta fantazií má mnoho podob, pro nás však úplně nejhezčí cestou je, když si za jménem značky dojdeme a nalezneme ho v tichých tónech, které příběh značky zpívá. Melodie zatím neslyšená a my ji taháme na světlo. Pivovary Tahoun a Bos jsou toho krásným příkladem. Zatím co u prvního jsme se inspirovali společnou zálibou majitelů, což je přetahování lanem, u piva Bos jsme museli zajít trochu víc do historie. Nalezli jsme tam šlechtice, který bosky stavěl svoje sídlo a zakopl o kámen. Pronesl pak legendární větu “Už nikdy nebudu chodit bosko více,” a tak vznikly Boskovice. A nakonec i pivo Bos.
Pokud tedy chcete branding od podlahy, všichni se na chvíli stáváme Atreyem. Procházíme krajinou fantazie, až dokud nedržíme nový název pevně v rukou.
Barbora Nešporová
za B tým