4. 11. 2022 ~ 4 minuty čtení
Když vás ti nejlepší tahají vpřed, zaslouží si ocenění. To si pomysleli i ve Vzdělávacím institutu pro Moravu, známém jako VIM, a požádali nás o vytvoření unikátních trofejí. A my jsme jim s láskou vyhověli.
VIM ví, že všechno stojí na lidech. Vytvořili proto projekt, který si všímá těch, co vedou naši společnost k lepším zítřkům na poli leadershipu a vzdělávání. Pocta, které se dostane málokomu, potřebovala vizuální identitu, která bude propojena s VIM a zároveň bude dostatečně originální a nosná sama o sobě.
Začali jsme tedy přemýšlet nad správným jménem pro ocenění. Věděli jsme, že cena se bude udělovat osobnostem i institucím. Tematicky jsme vzali oblasti vzdělávání a školství a hledali jsme něco zajímavého, zapamatovatelného a na první dobrou rozpoznatelného. Procházeli jsme různé filmy ze školského prostředí, jako například Škola základ života, kde snad všem v paměti zůstala hláška: “Štěstí! Co je to štěstí? Muška jenom zlatá.” Také jsme hledali slova nostalgicky propojená se školní docházkou, jako třeba černý puntík, tahák či pochvala. Nakonec jsme se snažili název doplnit o slovo, které by asociovalo, že se jedná o něco hodnotného.
Po bouřlivých debatách a doladění pojmenování vzniklo pět favoritů, ze kterých si klient zvolil Zlatý tahák. Tím bylo zároveň rozhodnuto i o jedné z barev vizuálního konceptu, tedy o zlaté. Teď nás však čekala ta náročná část, a to propojit hravou barevnost VIM s nosným odstínem zlata. Vyzkoušeli jsme spoustu variant, ale žádná nebyla dostatečně silná. Nakonec i černo-zlatou kombinaci jsme opustili, působila příliš ponuře a takové přece vzdělávání není.
Proto jsme nakonec zlatou spojili s fialovou. Barva byla v historii používána zřídka, vázala se k vedoucím vrstvám společnosti a ceremoniálním záležitostem. Často bývá spojována se vzděláváním. Právě tato barevná kombinace dodává Zlatému taháku potřebný punc exkluzivity, zároveň však jde o moderní barvu spojenou s mladou kulturou.
No a jak vlastně taková ocenění vypadají, jak komunikují a jaký mají vizuální styl? Odpovědět si na tyhle otázky bylo klíčové, abychom značku postavili na stabilních základech. Zároveň bylo nutné najít spojující prvek pro ocenění a samotný institut. Koncept VIM pracuje s charakteristickými papírky na poznámky. Zlatý tahák tuto myšlenku rozvíjí, přičemž na obrysu papírku zahýbá růžky. Tak, jak jsme to třeba ve škole dělali na stránkách učebnic.
Koncept tak získal na variabilitě, papírky je možné pokaždé skládat jinak a vytvářet různé podoby trofejí a ocenění. Struktura VIM se podepsala i na zvolené typografii a podtrhávání slov jenž v tomhle případě směřuje nahoru. Symbolicky tak poukazuje na to, abychom vzhlíželi k lidem, jenž nás vedou.
Všechny aspekty vizuálního stylu se nám nakonec podařilo propsat i do skutečné podoby ocenění. Navrhli jsme originální trofej pro oceněné instituce a už na první pohled hodnotné odznaky pro držitele ceny. U výroby jsme se pořádně zapotili, zapojili jsme několik zlatníků a řemeslníků, samotnou trofej jsme drželi v ruce až v den předávání držitelům, ale všechny tyto nervy nakonec stály za to. Posuďte sami.